Brev:
Flasker - dagsrytme
10. januar 2020
Alder:
7 mdr.
Flasker - dagsrytme
Hej Helen
Vores datter på 7 måneder skal starte i dagpleje om 4 uger. Dagplejen har oplyst, at de som udgangspunkt ikke giver børnene flaske, men at børnene i dagplejen skal nøjes med modermælkserstatning af kop.
Vores datter er glad for sine flasker, særligt flasken før middagsluren, og vi vil derfor gerne i god tid i gang med at vænne hende fra middagsflasken, så hun om 4 uger kan passe ind i dagplejens hverdag.
Spørgsmålet er, hvordan vi bedst gør det?
Hendes dagsrytme ser således ud:
Ca. kl. 5: Får en flaske på mellem 100 og 200 ml
Ca kl. 6: Vågner op
Kl. 7.30: Flerkornsgrød og vand af kop
Kl. 8.30: Puttes til lur og sover ca. 30-45 min
Kl. 9.30: Lidt frugtmos og frugt i hånden, vand af kop
Kl. 11: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop
Kl. 12.30: Får en flaske på 250 ml og puttes til middagslur. Sover mellem 1 og 2 timer
Kl. 15: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop
Kl. 17: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop
Kl. 18: Får en flaske på 250 ml og puttes til natten
Kl. 24: Får en flaske på ca 200 ml
Hun sover upåklageligt om natten, men har aldrig været den bedste sover om dagen. Ved middagsluren er det ofte en udfordring at få hende til at sove længere end maks halvanden time. Jeg er derfor lidt nervøs for, at hun skal af med middagsflasken, da jeg frygter det vil gøre hendes middagslur endnu kortere, hvis ikke hun er ordentligt mæt når hun bliver lagt ud. Det er meget varierende, hvor meget mos hun spiser til frokost.
Hvordan kan vi bedst vænne hende af med middagsflasken, og hvornår er det bedst at give hende den mælk i stedet, så det ikke går ud over hendes indtag af skemaden?
Hvor meget mælk skal hun have om dagen nu, hvor hun er 7 måneder? Og hvor meget skal hun have i 8-måneders alderen?
På forhånd tusind tak for hjælpen
Mange hilsner